Тонислав Христов: За лудото на документалното кино

Т

– Честита награда за „Тайният живот на Вера“ в документалния конкурс на 23-ия София филм фест! Освен това, филмът тръгна от Сънданс, където беше показан за първи път и „Пощальонът“, така че вече си световно име в документалното кино.

Е, световно… Но да, голяма чест е да имам два филма в Сънданс. Бях много приятно изненадан, защото „Вера“ е изстрадан филм, работата над него отне повече от пет години. Да, със 7 пълнометражни документални филма вече имам някакво място… Имам шанса да работя с едни от най-добрите сейлс агенти. Както в игралното, така и в документалното кино е много важно кой продава филмите ти, кой ги разпространява.

Защо сте превели The Magic Life of V. като „Тайният живот на Вера“?

Защото Вера е жената, а V. е героинята. V. живее магичен живот, а Вера – таен. На български заглавието е обратното на английското.

Никак не е магичен животът на Вера. Не ме напуска усещането за ужасна изтормозеност на това момиче. В същото време, излъчва виталност. И без да показваш каквито и да било екстремности, като изключим ролевите игри (LARP), създаваш атмосфера на потиснатост. Знам, че ролевите игри са много популярни, но за първи път ги виждам на екрана.

Бях изненадан, че и в България са толкова популярни, но още, когато заминах за Финландия преди 17 години, видях, че много хора отиват да живеят на някакво място за по седмица, в Германия – за месец; и играят персонажи. В Полша, например, бе игра, базирана на „Хари Потър“. Но там им беше забранено от Worner Brothers да използват понятия и герои от книгите или филмите.

Това е вид психотерапия? Или развлечение?

Комбинация от двете. Например, в Полша допуснахме неволна грешка – тъй като имахме много техника, започнахме да я поставяме в стаичка. И в един момент влиза разтреперано момче. Чудим се какво се случва. Той получава нещо като паник атака. А се оказва, че стаичката е свободна зона, където можеш да не бъдеш героя, написан предварително, а себе си. Прочее, там имаше и психотерапевт. И така разбрах колко сериозно нещо са тези игри за участниците. Там бяха около 500 човека. Някои не искаха да бъдат снимани. Вера имаше проблеми с родителите си и искаше по някакъв начин да ги изиграе.

Характерно за твоите филми е свободното поведение на героите. Явно се чувстват комфортно пред камерата. Как се получава този ефект? За Вера разбрах, че ти е близка.

Да, беше приятелка на Тодор, главния герой от „Любов и инженерство“. И понеже той ми е много добър приятел, се оказахме в една компания. Тя явно е искала да се изкаже. От една година вече учи актьорско майсторство. Ако хората искат да участват в твоя проект, те си имат свои причини – не е просто наивното „хайде да го направим заедно“. Например, последната сцена на срещата с баща й, когото не е виждала от 15 години – имах чувството, че ако не беше филмът, това никога нямаше да се случи. Два дни, преди да тръгнем за Лапландия, което е на 900 км от Хелзинки, той й звънна, беше пиян и започна да й крещи, че не иска да я вижда, а преди това са подготвили срещата. И тя се разколеба. Както и да е, заминахме. По време на срещата им в стаята беше само операторът Александър Станишев – не може в такъв интимен момент да влезеш с целия екип… И фактът, че Вера бе с нас, я направи по-силна.

Добре, написваш някакъв трийтмънт, кандидатстваш с него… Как след това се разгръща филмът?

Конкретно за „Вера“ историята беше по-различна. Имах бащата като последна спирка. За мен той беше символ. Тя трябваше да пребори този демон. Началната точка беше, когато брат й Виле започна да се среща с баща им и да пие. Това беше много за Вера. Той има психични проблеми, но майката се е грижила, алкохолът не е бил проблем. В момента, в който става проблем, Вера иска да се намеси. В началото историята беше за брат и сестра. А на финансистите казах, че трябва да убием демона-баща. Но всичко беше отворено. Важното е, че хората подхождат към проекта ми с доверие, особено в Скандинавия. Просто им казвам, че тръгваме в тази посока. Започваме с десет начални страници с основна идея, която се развива и променя в процеса на работа. Тъй като досега проектите ми са били сравнително успешни и показвани на престижни фестивали, рядко имам проблеми с намиране на чуждо финансиране. Най-големите ми страхове бяха за „Имало едно време една мечта“ – като краен резултат не беше това, което ми се искаше. Спаси ме фактът, че беше селектиран за Карлови Вари и все пак беше видян от публика.

Той е сниман паралелно с игралния „Имало едно време един уестърн“ на Борис Десподов.

Идеята беше той да си прави неговия филм, а аз да снимам документален, който разказва как селото се променя, когато Клаудия Кардинале пристига.

За първи път видях името ти във филма „Семейно щастие“ – за семейството ти във Враца.

Тогава бях студент в Хелзинки. Имам любима професорка, голямата документалистка Пирьо Хонкасало, шегуваме се, че съм й като син… За нея „Семейно щастие“ продължава да е най-добрият ми филм. Което е много странно. Виждам си грешките, но има енергия, валидна само за дебютния филм – любов и наивност. С годините, за съжаление, се научаваш да използваш трикове и наивността някак изтънява. С каква лудост хората се навиха да снимат на лента! Карле Ахо е продуцент на всичките ми филми, с изключение на „Истории за храната и душата“ и „Имало едно време една мечта“, които са телевизионни (на първия от българска страна продуцент е Борис Десподов, на втория – аз). Тогава имах лични проблеми, върнах се в България и бях решил да остана тук. Не ни стигаха парите за филма. В един момент продуцентът звъни и ми казва, че църковният фонд е отпуснал липсващото финансиране. Това беше абсурдно! Така се върнах в Хелзинки, започнах да уча и професорът ми по операторско майсторство Пека Аине засне половината от филма, а другата – Мисирков и Богданов. Тогава осъзнах, че не може да се снима на лента всичко. Няма как да изсмукваш като прахосмукачка. Трябва да се концентрирам върху това, което ми е важно в дадена сцена. И това през годините по някакъв начин се доразви.

Но повече не снима на лента.

Не, но не съм снимал много. Например, „Пощальонът“ е заснет в с. Голям Дервент (на границата с Турция) за 11 дни.

Но преди това колко време си общувал с героите?

О, много! Около година. Опознах ги всичките в селото. Знаех им историите, драмите.

А бежанците?

Те си минават непрекъснато. Когато започнахме да снимаме филма, вече нямаше толкова много, бяха построили втората ограда.

Специфика на документалното ти кино е, че героите не говорят пред камерата, а общуват помежду си и всичко е живо.

Това е доверие. То се постига, когато живееш с хората известно време. И не мисля, че камерите или осветлението могат да ги изплашат, когато са на правилното място в емоциите си. И в Сатовча в „Истории за храната и душата“ беше същото. Много важна за мен е мотивацията, когато тръгвам да правя филм. Ако нямаш причина точно ти да си режисьор на този филм, не трябва да го правиш. Например, за „Пощальонът“ бях предизвикан от липсата на емпатия у българите към бежанците. Започнах да търся тема. И в новините се натъкнах на селото – на видео видях баби да посрещат бежанци с одеала, с вафли… Видимо бедни жени. Това ме заинтригува. И отидох. И първият човек, с когото се запознах, беше пощальонът. Ужасно симпатичен. Направи ми впечатление, че всички възрастни хора му имат доверие…

А онзи, тунеядецът?

Бруталното при него е, че първият кадър, в който участва, е моментът, когато го виждам за първи път. Пощальонът излезе от къщата на първата баба, тръгнахме, той влезе в къщата на Иван Черния, „експертът по бежанците“, и започна да си говори с него. И там няма монтаж. Това е лудото на документалното кино.

А Сатовча и „Истории за храната и душата“?

Не съм религиозен. Но ми харесва, когато религията се използва за нещо добро, което днес не се случва често. Имал съм лош опит – в Китай, в Израел… Но имах много близки приятели помаци. Исках да направя филм за това, какво им се е случило. И отидох в Сатовча благодарение на Андрей Паунов, той ме запозна с възрастното семейство. В главата ми се въртеше религия и доброта. Хората ни посрещнаха и ни задържаха – живяхме в домовете им заедно със съпругата ми и целия снимачен екип. И ми направи впечатление как сутрин и вечер всичко се свежда до храната и това да сме заедно около масата – през цялото време жените готвеха, за месец снимки напълняхме с по 8 кг. Хареса ми и химията между Джамал и съпругата му Рафие (едни от главните герои) – той през цялото време играеше важен, а тя контролираше ситуацията. Съгласиха се да ги снимаме, запознаха ни с другите хора. Но първо винаги е личното – не мога да правя документален филм, ако не ме е запленил човекът, за когото ще разказвам.

В „Тайният живот на Вера“ има много крупни планове.

Операторът Станишев ги харесва и аз нямам нищо против.

Визията е експресивна, много красива. За първи път снимаш с него.

Запознахме се преди години в Хелзинки. Той преподаваше във Финландия. Няколко филма имам и с Орлин Руевски, с който също работим много добре. Снимал съм и с финландски оператори. Хареса ми как Станишев е снимал „Вяра, любов и уиски“ на Кристина Николова и „Маймуна“ на Димитър Коцев-Шошо – имаше документален елемент. Що се отнася до визията, красотата не прави филма. Ако не усетиш емоция на края, той просто се чупи. Важна е душата на филма и Станишев допринесе много за това. Финансирането на “Вера” отне много време. В годините на развитие на проекта заснех “Пощалонът”, който имаше късмета да бъде селектиран за ИДФА в Амстердам. Така ни забелязаха от Арте и решиха да подкрепят “Вера”.

Виждаш ли колко важно е да си на фестивали!

Адски важно е за документалното кино. Ние нямаме публика в кината, въпреки че във Финландия всеки мой филм е имал кинодистрибуция. Финландците не искат да се откажат от идеята, че трябва да се възпитава публика. И тя да има избор. Държавата подкрепя големи дистрибуторски компании, които разпространяват по всички кина документални филми.

Работиш неизменно с Петър Дундаков и всеки път е непренебрежима музиката му, но във „Вера“ е изключителна – доразгръща същността на героинята.

Вече толкова добре се познаваме, че няма нужда дори да говорим. Музиката трябва да се развива драматургично. От самото начало бяхме убедени, че тук ще е класическа, че ще се записва със „Софийски солисти“. Например, в „Любов и инженерство“ знаехме, че ще е електронна музика. Хубавото при Петър е, че работи в различни жанрове. Истината е, че през годините не съм и търсил друг композитор. Просто е много талантлив.

Ти сега живееш повече време в България, нали?

Да, така решихме със съпругата ми, вече имаме дете на четири и половина. В България живеенето е на вълни – има своите добри и негативни моменти.

Наскоро гледах искрен и симпатичен документален филм, в който е замесено и твоето име – „Калин и отборът на затвора“ на Петко Гюлчев. Попитах продуцентката Галя Щърбева дали си сценарист, а тя отвърна, че си организирал материала.

Те ми показаха работен вариант от 90 минути. Беше труден за гледане, а в същото време виждаш, че там има душа. Бяха снимали 5 години. И нещо не се получаваше. Те бяха много вътре в материала. Заедно с Петко работихме с монтажист половин година и филмът се случи. Душата на документалното кино е, когато не всичко е казано, а трябва да го усетиш. Много съм щастлив за този филм. Хубаво е, че отиде в Сараево. Има хора в България, които разбират от драматургия на документалното кино, но изисква да си 100% в проекта. И въпросът не е до пари, а до енергия.

Драматургията е доста относително нещо в документалното кино. Филмът те повлича и пренебрегваш сценария.

Не е относително. Нещо трябва да се случва във филма, да има конфликт. После, какво се случва след конфликта, накъде води той. Има основни драматургични правила и ако не са изпълнени, филмът не може да издържи повече от 50 минути.

Може ли да се издържа режисьор от документално кино?

Аз правя филм през година. Да кажем, успявам. Но работя зверски много. Няма лукс, няма почивка. В момента, например, работя по два документални филма и развивам първия си игрален, който пак ще е някакъв хибрид като „Правилата на ергенския живот“. И пътувам, търсейки финансиране. Но в много от случаите започвам снимки без никакви пари.

Разговаря Геновева Димитрова

22 март 2019 г.

За автора

Категории