Хора, това е за вас, за всички ви!

Х

Разговор с Андрей Макаревич

На 29 юни групата „Машина времени” отпразнува 50-годишния си юбилей с голям концерт на стадион „Откриване Арена”. Той е отправната точка на двугодишно турне на групата в Русия и чужбина.

– Колко са песните на „Машина времени”?

Не съм ги броил. Някъде между 500 и 600.

Какви бяха източниците на влияние, когато започвахте да пишете песни? Мога да предположа, че са Боб Дилън и „Бийтълс”,, а така също Галич и Висоцки.

Дилън и „Бийтълс”, разбира се. Джагър, дори Пит Сийгър. А, от друга страна – преди всичко Окуджава. Макар това да беше подсъзнателно. Висоцки – в по-малка степен. Много ми харесваше, но ми се струваше, че се занимаваме с напълно различни неща. Когато бях млад, мислех, че ние сме рокендрол, а той е бард. Чак през 1980 г. осъзнах, че изобщо не сме различни.

Интересно е, че при цялата ви любов към Дилън, вие избягвахте прякото копиране и превод на песните му. От което не се спасиха Борис Гребеншчиков и Майк Науменко.

В Питер имаше такава традиция – те сериозно изучаваха текстовете. Не само на Дилън, а и на Донован, Ленън и Боуи, после на Talking Heads. А аз помня, че страшно се измъчвах в девети клас, когато от ужасните грамофонни плочи записвах песните на „Бийтълс”. Те бяха толкова надрани, че беше невъзможно да разбереш думите. Пишех някакви английски фонеми и чак след няколко години, когато ги чух в добро качество, бях поразен колко неща съм изпуснал. Думите бяха съвсем прости. Разбирах за какво пее Дилън, но нямах такава потребност, каквато имаше Майк, да се закопава в текстовете, да ги записва в тетрадка с дребен почерк. Стигаше ми да разбирам за мен самия.

Скоро излезе юбилейният албум „50” – най-доброто за 50 години. В него има 61 парчета, които се слушат за четири часа.

Това беше продиктувано от вместимостта на ванила, на който този албум ще излезе. Там си има предел и след това качеството силно куца. За този албум на Кутиков трябва да му се издигне още един малък паметник, тъй като той дълго изравняваше звука на записите, правени в най-различно време и в напълно различни условия. С парчетата, записвани отдавна, работата беше адска.

Албумът започва с песента „Марионетки”. Защо тъкмо с нея?

Тя е един от най-старите ни хитове – от 1975 г. Не знам защо се получи така. Сашка (Кутиков – бел. ред.) състави страните на плочите и ми ги изпрати. Май един път се намесих – замених една песен и той веднага се съгласи с мен. Всичко останало се получи много хармонично.

Песента „Марионетки” не остарява – текстът й и през 2019 година звучи остро.

Работата е там, че хората не се променят. Изобщо устройството на света се променя значително по-малко, отколкото ни се иска. По съветско време говореха, че „Марионетки” е за комсомола или за ЦК на КПСС. Глупаво е да се провижда в тази песен злободневен подтекст. Хора, това е за вас, за всички ви! За всеки лично. И нищо не се променило за изминалите 50 години.

Вярно ли е, че „Марионетки” е била една от най-„забраняваните” песни на „Машина времени”? И в онази епоха, когато е трябвало да се цензурират текстовете на изпълняваните песни, нея постоянно са я изключвали от програмата?

Не сме я записвали често. Но я изпълнявахме. На сцената не обявявахме заглавията на песните. А какво всъщност звучи? Народна песен – „Ой да ты, калинушка”.

Песента, с която мнозина са открили за себе си „Машина времени”, е „Солнечный остров” – тя звучи и във филма на Георгий Данелия „Афоня” (1975).

Всички търсят в това някакъв подтекст – че неслучайно Данелия е избрал „Машина времени” и точно тази песен. Това е пълна глупост! Когато Данелия започнал да има проблеми с групата „Аракс”, която се снимаше във филма, попитал сина си коя друга група в Москва е популярна. „Машина времени”. „Намери ми ги”. Намери ни. Дойде при нас администратор, пита: искате ли да се снимате в епизод при Георгий Николаевич? Естествено, че искаме. През нощта отидохме в някакъв дом на културата. Данелия много се вълнуваше, че трябва да събира масовка. Обясниха му, че не трябва да се събира масовка, а по-скоро да се постараят „Машина времени” да не събере страшно много народ. Той не повярва и ужасно се изненада, когато всичко се оказа точно така. Помоли ни да изпълним бавна песен. Аз казах, че имаме „Солнечный остров”. Чудесно, давайте. И това е всичко.

След като са ви снимали във филма, защо не се показва „Машина времени”, а звучи само песента? Лицата ви ги няма.

Сега ги няма, но преди ги имаше. Тъй като това беше единственото място, където можеше да се види как изглежда „Машина времени”, всеки киномеханик изрязвал по кадър от лентата – за себе си или да подари на девойка. Това беше цветен позитив. Епизодът с нашето участие изчезна от всички копия на филма. Защото той беше дълъг не повече от секунда.

Затова пък е запазен забележителен филм от онова време, където може да ви види човек – „Шест писма за бита”.

Това беше през 1977. Курсова работа на Льоша Ханютин. Много симпатичен човек. Нави ни да се снимаме. Тази лента е запазена по чудо, тъй като него едва не го изхвърлиха от ВГИК заради филма. Отнеха му лентата и я скриха на рафта, но в дома му незнайно как са се запазили копия от филма. И сега имаме ценен документ за епохата.

Голямата слава на групата се случва през 1979 г., когато в „Машина времени” идва Александър Кутиков и вие отивате в Концертна дирекция.

Вероятно е така. Славата ни беше нелегална, защото в официалните източници никъде не се отбелязваше, но по реакциите на зрителите в дворците на спорта всичко беше ясно.

Все пак са ви пускали в дворците на спорта.

Да. Но с това и всичко се изчерпваше.

Говори се, че популярността на „Машина времени” и песента „Поворот” се допринесли много за Олимпиадата в Москва и работещата по това време радиостанция Radio Moscow World Service, където е излъчвана често.

Тази песен съвсем не беше главната в техния ефир. Те пускаха не само „Поворот”, а и други парчета на „Машина времени”: „Будет день”, „Как хорошо иметь свой дом” и „Солнечный остров”. Пускаха и първия албум на „Воскресение”, и песни на Коста Николски, и на Пугачова. Изобщо пускаха това, което бе нормално.

Защо на тази вълна е било възможно да се слушат песни на „Машина времени”, а на други – не?

Смяташе се, че те излъчват за чужбина. Във връзка с това не ги проверяваха много за музикалното съдържание. Но на никого не му хрумваше, че тази радиостанция се ловеше и на средни вълни. Звучеше при всички таксиметрови шофьори от сутрин до късна нощ. Мнозина мислеха, че „Гласът на Америка” излъчва „Машина времени”. А това си беше наше родно радио. И така продължаваше, докато Лапин (Сергей Георгиевич Лапин е председател на Държавния комитет за радио и телевизия от 1970 до 1985 г. – бел. ред.) не го спря с голям скандал.

Когато написахте „Поворот”, имахте ли предчувствието, че ще стане хит?

Не. Написахме я и толкова. Никога не знаеш какво ще излезе.

Как пишете песните заедно с Александър Кутиков?

Заедно – крайно рядко. Най-често той ми носи мелодия, която записва сега на телефона, а преди – на касетофон. След това се опитвам да разбера за какво е тази мелодия. Това е най-тежкият и неприятен процес. Докато не разбереш за какво е мелодията, нищо не става. Затова пък, ако си разбрал – нататък всичко е въпрос на техника.

И с песента „Поворот” ли беше така?

Разбира се. Мелодията преживя сума ти музикални трансформации. Кутиков я бе измислил като бавен-бавен валс в три четвърти. Розови сополи. Докато не стана такава, каквато е – и в нея нещо чух.

Имате ли история като Пол Маккартни, когато е съчинил на присънил му се мотив от „Yesterday” текста за бърканите яйца?

Сашка понякога носи някакви заготовки. Но те по-скоро пречат. Във всяка дума има смисъл. Той те отклонява от това, над което искаш да се съсредоточиш. Понякога пиша и разбирам, че стихът е готин, но трябва да се добави сричка, а това значи, че и към мелодията трябва да се добави една нота. Казвам му: „Саня, да го направим”. „Не, не! Всичко разваляш. Не бива да правим това.” В такива моменти той е напълно неотстъпчив. И аз скланям, за да се подреди всичко.

Има ли сред песните от 80-те години на ХХ век такава, която, простете за каламбура, ви пренася в онази епоха като машина на времето?

За Бога, не се пренасям в никаква епоха. И изобщо не страдам от носталгии. И не слушам старите ни записи. Има ги някъде, слава Богу.

А когато пеете „Костер” на сцената, какво мислите в този момент?

Добър въпрос. Ако ще пееш, а ще мислиш за друго, рискуваш да пропуснеш куплета, защото мисълта ти ще те отнесе. Значи, изобщо не бива да се мисли в този момент. Главата изключва. А виж, в тази песен усещането трябва да се поддържа.

Какво усещане?

Това, което асоциирам с тази песен. Невербално е.

През 2000 г. излезе албумът ви „Time Machine”, който сте записали в студиото Abbey Road. Измислихте ли нещо сред бийтълските стени?

Нямаше време. Работихме по 12 часа на ден, защото трябваше да приключим за 10 дни. Много се подготвяхме за този запис в Москва – измисляхме песни заедно с Кутиков, Маргулис, с Вовка Матецки. Тъкмо той предложи идеята да седим всички заедно в една стая и да измисляме. Обикновено всеки носи готови теми. По време на тази работа песента „Пой” се промени до неузнаваемост.

За „Машина времени” този албум е необичаен и с това, че по време на записа с вас за първи път работят двама продуценти: Владимир Матецки и Хамиш Стюарт.

И двамата бяха необичайно деликатни. Хамиш е човек с богат опит с бийтълската работа. Ние много обичаме тази музика и се надявам, че нейният дъх присъства в албума ни. Освен това, Хамиш много деликатно предлагаше разни неща. Нямаше никакъв продуцентски диктат.

Има ли в този албум реверанс към „Бийтълс” (освен факта, че е записан в Abbey Road)?

Аз съм противник на тези неща, но имаше замисъл Маккартни да участва по някакъв начин в записа на албума. Макар и отстрани. Защото те с Хамиш заедно са написали една песен. Никъде не е била записвана. Хамиш предложи да я изсвири с „Машина времени” и да повикаме Пол – да вземе две ноти или да изпее припева. И всичко вървеше добре, но в деня, когато това трябваше да се случи, гръмна скандалът с развода на Маккартни. За него това беше страшен шок – съдебна история, огромни пари. Помислих си, че може би така е по-добре.

Последните песни на „Машина времени” от миниалбума „То, что всегда с тобой” ми изглеждат доста бийтълски.

Най-бийтълска от последните песни е „Однажды”. Пропита е от техния дух. От това, как Пол свиреше на пианото и как Харисън свиреше на китарата. Тази песен е много повлияна от тях, което изобщо не се стараех да скрия. Това е открита благодарност. Така излезе. Тези песни изискваха такова изложение. Не се напъваме от сорта „дай да направим бийтълска песен или ледцепелинска”. Тези неща приключиха преди 25 години.

Вие сте един от най-добрите автори на песни в страната, при това в продължение на половин век. Имате ли рецепта как се пише хубава песен?

Има рецепта как да не се напише слаба. Никога не мисли за това, което се кльопа днес. Веднага ще кажа, че ще се получи лайно. Не защото днес кльопат лайна. А защото не трябва да се прави „какво желаете”.

Разговаря Денис Бояринов

Colta.ru, 27 юни 2019 г.

За автора

Из чуждата преса

Категории