Успех на Софийската филхармония във Виена

У

„Когато един оркестър наистина се грижи за своята звукова култура”, „Софийската филхармония убеди Виена” – такива бяха част от заглавията на не малкото отзиви във виенската преса след концерта под диригентството на Найден Тодоров на 5 декември в „Музикферайн”. Въпреки препълнената с предколедни концерти и големи музикални събития Виена (на следващия ден – Вердиевият Реквием с Виенската филхармония и Рикардо Мути, в Операта – премиерата на нашумялата „Орландо” на Олга Нойвирт, първата в историята на Виенската опера творба на жена композитор), „Златната зала” бе препълнена до последния стол на допълнителните редове от двете страни зад органа, имаше и над 150 правостоящи. Сред публиката – Рикардо Мути, Саша Гьотцел, Фридрих Пфайфер, Росен Гергов, Йоан Холендер, колеги музиканти, дипломати, чуждестранни гости, звучат немски, английски, италиански, японски езици… И много българи – тукашната диаспора и специално пристигналите за концерта от България. Сияещи лица в бляскавата в светлина зала, викове „браво” и повече от десет минути аплодиране на крака. Истински триумф на диригент и оркестър! С една, подходящо балансирана между по-рядко изпълнявани и познати творби, великолепно издържана програма. Владигеровата рапсодия „Вардар” бе излята с енергичен порив и пълната яркост на оркестровия звук. Много различна „Жар птица” на Стравински – в широка динамична амплитуда, от едва доловими пианисими до мощно фортисимо, с колоритна, темброво нюансирана импресионистична палитра и почти визуално внушение за сценична жестика. И „Из новия свят” на Дворжак, изградена в единно цялостно дихание, с релефно изведени линии, а  втората част, с постигнатата сериозна, дълбоко въздействаща лирика, заслужено бе изпратена със спонтанни аплауси.

Със същия успех бе посрещнат и концертът на 7 декември в красивия старинен Загреб. Огромна зала на името на „Ватрослав Лисински” (създателят на първата хърватска опера в средата на XIX век), препълнена с отбрана, аристократично елегантна и разбираща публика и дълго нестихващи овации. И тук филхармониците под талантливата палка на Найден Тодоров отново демонстрираха своя висок потенциал – един оркестър, наистина вписващ се в съвременните европейски стандарти.

За автора

Анди Палиева

Проф. д-р Анда Палиева - музиколог, дългогодишен преподавател по история на музиката в НМА "Проф. Панчо Владигеров". Автор на "Традициите на старобългарската култура в съвременната българска музика" (докторска дисертация, Московска консерватория, 1996) и "Homo Musicus между Балканите и Европа" (2006). Има десетки публикации в български и чужди издания и участия в множество международни музиколожки форуми.

Категории