Между клозета и шунката

М

Цяла седмица в медиите се вихрят шунки и клозети. Всички показват мизерни клозети, за да убедят невярващите, че клоаката в килията на Десислава Иванчева и Биляна Петрова е направо лукс. И телевизиите – нали са плуралистични – не пропускат изпратените снимки от читалища, бивши провинциални дворци на културата, на голямата Култура, която тъне в тишина из цялата страна. Артинсталация на правосъдната ни система!

На този фон по БНТ готвят „бъркани яйца“ в предаването „Пътеки“, а Мира Добрева готви средиземноморски манджи. Непрекъснато се яде на телевизионния екран. А ако не се яде – се отслабва.

По телевизиите – може, но в галериите е напълно забранено да се яде. Така излезе след поредния скандал в медиите.

На 20 ноември Михаела Дановска, както е българското име на художничката Ода Жон, гостува в предаването „Преди обед“ на bTV. Това е единственото й интервю преди изложбата. Красива млада жена, която говори българския с внимание, разказва за детството си до десетата си година в София, за връщанията си на Черно море, за болестта на съпруга си. Успяла българка, която не се отрича от България, въпреки че сменя името си, съпругът й е „световноизвестен“, даже не се и замисляме да проверим с какво, жената изглежда отдадена на ролята си на съпруга, която прави фондация за всички страдащи от тежкото заболяване, което е отнело живота му. Между другото, интервюто ни показва, че Ода Жон рисува тела, най-често на жени, които са превърнати в обекти за ширпотреба, обезличени, буквално като парчета месо. Дотук малко сантиментална, дори кичозна на места история.

Времето си тече, никой не проверява нищо за Ода Жон, тя не е интересна. Прилича на поредната концептуалистка, която има претенции за послание, с което ще шашне света. Жълтите издания събират снимки от клозети и не я забелязват.

В деня на откриването на изложбата обаче нещата се променят. Ода Жон е поканила точно 100 не случайни гости на коктейл. По-късно те се озовават във видеоклипове, разпространени най-напред във фейсбук профили на самите участници, а след това – в телевизиите. „Господари на ефира“ излъчва 3-минутен клип, в който една жена чете някакви странни стихове на фона на купища меса по масата. Клипът е „режисиран“. На следващия ден бавно започва отлюспването на парчета шунка от новината. Жълтите издания настървено ръфат биографията на българката. Съпругът й е обрисуван като гуру на разврата в Германия, тя – като жена, дошла да се подиграе с националната ни галерия. Михаела Дановска изчезва, нападан е обектът Ода Жон, чужденката, която си развява шунките в съкровищницата на държавата.

Две сюжетни линии тръгват зад телата: едната е цензурата, за която зове Вежди Рашидов. Другата линия, която разгръщат и телевизиите, е сведена до въпроса: това ли е елитът ни? Яде по време на чума“, „по време на протести срещу бедността“, „по време на коледни пости“. Това са трите обвинения, „скандирани” в различните предавания.

Бившият министър Вежди Рашидов и настоящ шеф на парламентарната комисия по култура и медии е цитиран в изданието на Валерия Велева да иска уволненията на хората в галерията и да търси отговорност от министър Боил Банов за повреден паркет в царския дворец.

Ода Жон е употребена в борбата за директорското място на националната галерия. Недко Солаков уточнява в сутрешния блок на БНТ, че тази изложба е договорена с френска галерия от предишния директор. На 2 декември министърът на културата Боил Банов с огромна досада разговаря с Илиана Беновска по „Канал 3“. Тя е убедена, че е права да не харесва това изкуство, щом не го разбира. Тялото на Беновска само по себе си прилича на телевизионна инсталация, с която трябва да влизат в интеракция гостите й. Боил Банов обяснява, че точно националните галерии трябва да показват, че има свобода в изкуството. И отказва да уволни когото и да е, защото това ще е знак, че цензурата се завръща.

Как завърши разговорът за Михаела Дановска, ми е трудно да кажа, защото започнаха реклами, в които една жена газеше с боси крака в реклама на фабрика за локум, а друга кашляше, преди да изпие поредния рекламиран сироп. Докато текат скандали, жените са на промоция.

За автора

Жана Попова

Доц. д-р Жана Попова е преподавател във ФЖМК на СУ и телевизионен наблюдател на К.

Категории