На 19 януари беше откриването на втората Европейска столица на културата за 2019 година – италианският град Матера. Церемониите за деня бяха структурирани в пет части, които отговарят на петте основни теми, заложени в програмата за годината. Те бяха наречени „Отворени звуци“, „Отворен град“, „Отворени светлини“, „Отворено шоу“ и „Отворено бъдеще“, каквото е и мотото на Матера 2019. Събития имаше и в двата дни преди и след официалното откриване, подобно на дългия уикенд в Пловдив. Откриването беше уважено от най-висшите държавни лица – президентът на Италия Серджо Матарела и министър-председателят Джузепе Конте, които произнесоха речи в подкрепа на града; присъства и министърът на културата Алберто Бонисоли.
19 януари (събота) започна с грандиозен концерт на открито в Cava del sole – бивша каменна кариера, намираща се на една от главните пътни артерии, водещи към града, а именно древния римски път Виа Апиа. Кариерата носи името си от средновековна църква с издълбано в камъка слънце и в миналото е служила за строителен материал на някои от скалните жилища в Матера. Днес тя е превърната в едно от основните места за провеждане на събитията през годината – комплекс на територия от 30 000 кв. м. Освен сцена на открито (Arena del sole), побираща 8 000 зрители, през последните шест месеца там е изграден и аудиториум със 700 места (Serra del sole). В концерта за откриването, наречен „Open Sound“, взеха участие 14 от общо 39-те оркестри (2019 музиканти) от Италия и Европа, дошли да озвучат града и неговите улици. Оркестрите представиха различни общини от региона Базиликата и Италия, както и други градове – европейски столици на културата. От Пловдив участие взе Марица брас бенд. В края всички музиканти изсвириха заедно химна на Европа.
След концерта започна първата официална церемония по откриването, на която присъстваха само представители на различни институции, официални гости и журналисти. Произнесени бяха емоционални речи, като в началото кметът на града Рафаело де Руджери не можа да сдържи сълзите си, подчертавайки, че от срам за Италия, Матера се е превърнала в гордост и една дълго бленувана мечта за възраждането на града най-после се е превърнала в реалност. В словото си премиерът Конте заяви ангажимент, че правителството ще направи иновативни и реалистични инвестиции тук и показа задълбочени познания за случващото се в града по подготовката му за ЕСК. Поздравление произнесе и артистичният директор на Фондация Пловдив 2019 Светлана Куюмджиева, подчертавайки трудния път, който двата града са извървели заедно, както и многото общи неща, които са намерили в процеса на общуване. Изказването й беше последвано от изпълнение на „Излел е Делю Хайдутин“ от Валя Балканска.
Веднага след това откриването превзе улици и квартали, училища и църкви, където оркестрите приветстваха жителите и гостите със свои изпълнения като част от втория етап „Open City“, когато „градът се превръща в дом“. Този етап завърши с обяд по различните места, общо за 5000 души.
Малко по-късно оркестрите се насочиха към центъра на града, където заеха мястото си пред сцената за откриването, предавано в продължение на час по Евровизия. Междувременно на територията на стария град – районът Саси с прочутите скални жилища – течаха различни събития, като занимални за деца на открито и артистични спектакли. По залез слънце от страната на Sasso Barisano беше реализиран проектът “Matera Cielo Stellato”, част от третия етап по откриването „Open Lights“ – уличното и жилищното осветление в тази част от Саси беше изгасено в продължение на час, а стотици свещи бяха запалени, създавайки илюзията за звездно небе. Този огнен пърформанс има връзка и с традиция от миналото, когато местните жители са палели светлина пред входа на домовете си за ориентир на близките си, които се завръщали от работа. От страната на Sasso Caveoso по улиците и стените също имаше специфични светлини – т.нар. „baglight“, създадени от жителите на града като част от проекта Lumen/Social Light. В същото време, на площада пред катедралата хор изпълняваше традиционни песни от Матера и региона, а в края оттам със светещ балон като изгряваща луна се издигна акробатка в дълга бяла рокля, която танцуваше във въздуха.
Излъчваният на живо по Евровизия етап „Open Show“ се оказа най-скучната и протяжна част от всичко. 3000 души – жители и гости на града, които присъстваха благодарение на специален пропуск, раздаван от общината дни преди откриването, както и официални гости, стояха неоправдано с часове на малкия площад в Саси San Pietro Caveoso в студа и проливния дъжд в очакване на невиждано шоу, но единственото, което си заслужаваше, беше речта на президента Серджо Матарела. Водещият, известният италиански актьор Джиджи Пройетти, чиято кариера е започнала в Матера през 1964, за този важен един час успя само да се пошегува с местните сушени чушки, с матеранския диалект, да направи импровизации на известната песен “Volare” на няколко езика и да каже няколко цитата от Шекспир, Данте и забравения поет Роко Скотеларо, роден в близко до Матера градче. Единствените музиканти, които се явиха, бяха пианистът Стефано Болани и певицата Skin, като за кратко над пещерния град се извиси и гласът на Валя Балканска. Едно шоу от камерен тип, по-подходящо за атмосферата на джаз клуб в присъствието на близки приятели, отколкото за събитие на европейска висота, което да представи на международен език характеристиките, достиженията и културните традиции на Матера. Преди да започне 20-минутната заря, президентът Матарела завърши с думите, че градът се е превърнал в символ на италианския Юг, който иска да се обновява и да расте, да лекува рани и да настоява за инициативи.
Веднага след зарята започна дългият парад на 2019-те музиканти от цяла Европа, като част от последния етап “Open Future”. Централните улици се изпълниха със свирещи и танцуващи хора, които заедно празнуваха откриването. Те бяха съпроводени от изпълнителите от артистичната група Quidams, задвижващи във въздуха светещи коне. Шествието завърши на централния площад Виторио Венето, където програмата приключи с въздействащия спектакъл на акробатите от група Trans Express. Те танцуваха и свиреха във въздуха, прикрепени към специална конструкция, повдигната с кран, която се въртеше, отваряше и затваряше като огромно светещо цвете.
На 20 февруари бяха открити и първите две изложби от официалната програма на Матера 2019 – Ars Excavandi и Mater(i)a P(i)etra. Първата е с куратор Пиетро Лауреано и показва Матера в контекста на историята по научен и високотехнологичен начин като едно от най-древните места в света, съществувало от времето на неолита. Втората, с автор Карлос Солито, прави чрез фотографията съпоставки между хората, природата и начина на съществуване в Матера и в древния пещерен град Петра. Предстоят още много събития, сред които и някои с българско участие, като изложбата на фотографката Галя Йотова през есента.
До последно градът беше денонощна строителна площадка – асфалтираха се улици, откриваха се нови архитектурни обекти, като централната гара, строи се усилено нова автогара, тече и реставрирането на различни сгради, доизграждането на основни пътни възли… Матера – изостаналият град от миналото, днес наистина се е превърнал в символ за бленувания възход на италиански Юг. Град, който се е отворил към бъдещето, но само от неговите жители и управляващите зависи дали добре ще изиграе своя коз или след 2019 година ще остане само един атрактивен за туристите Дисниленд, но със западащи икономически и културни функции.
Матера, 21 януари 2019 г.