Проектът „Как живеем” с куратор Вера Млечевска и автори Рада Букова и Лазар Лютаков спечели конкурса за национално участие във Венeцианското биенале през 2019 г.
Рада Букова живее и работи в Париж и София. Завършва специалност „сценография“ в Националната художествена академия през 1997-а. През 2002-а се дипломира във Висшето училище за изящни изкуства (Ecole Nationale Superieure des Beaux-Arts) в Париж. Работи с видео, скулптура, звук, инсталация и пърформанс. Участвала е в редица изложби, сред които „Аз и германско момиче“ с куратор Жанатан Шова в Галерия „Патриция Дорфман“, Париж; „Не е имало бъдеще, няма да има минало“ с куратори Марко Антонини и Сандрин Канак, ICSP, Ню Йорк; „Натюрморт“, Институт за съвременно изкуство, София; „L’art contemporain en Europe“ с куратор Fabrice Bousteau, по предложение на Яра Бубнова, Domaine de Pommery, Реймс; „Exploitation, Love, etc… L’Iceberg (Volet 1)“ в Palais de Tokyo, Париж. Носител е на наградите за съвременно българско изкуство на М-Тел за 2009-а и наградата БАЗА 2008 г.
Лазар Лютаков учи в Националната художествена академия в София. През 2005 г. завършва Академията за изящни изкуства във Виена. Изложбите, в които има участие, са в „Lentos Museum“ в Линц в Museum für Angewandte Kunst (MAK) във Виена, „Fotohof“ в Залцбург, „Ryllega Gallery“, „Nha San Duc Studio“ в Ханой, „Gandy Gallery“ в Братислава, „Gallery Winiarzyk“ във Виена, „Michael Hall Contemporary“ във Виена, „Ferenbalm-Gurbruestation“ в Карлсруе, „Мазето на Баба Васа“ в Шабла. Печели стипендия към „Shanghai Theatre Academy“ в Шанхай.
Вера Млечевска е куратор и арт критик. Завършила е Националната художествена академия в София и университета по изкуства и дизайн „Констафак“ в Стокхолм. Била е куратор на различни изложби, сред които „Персона“ (галерия ИСИ-София), „Трансгресии” (галерия „Кредо Бонум“, 2011), „Краят и Отвъд“ (Баня Старинна – Пловдив, 2011) и „Ритуали на обичайното“ (2012). Като критик има публикации в различни издания, като в. „Култура”, сп. „Лик” и Blistermagazine.com. Вера Млечевска е и член на фондация „Изкуство – дела и документи“. В партньорство с екипа й разработва общи образователни и интердисциплинарни проекти.
*
Конкурсът беше обявен на 29 ноември 2018 г. и трябваше да приключи на 29 декември, но впоследствие крайният срок за кандидатстване беше удължен до 3 януари 2019 г включително. В рамките на този срок в Министерство на културата са постъпили общо 24 проекта. Победителят в конкурса беше избран от жури в състав: Аделина Филева, директор на Софийската градска художествена галерия – председател, и членове: проф. д-р Галина Лардева, декан на факултет „Изобразителни изкуства“, Академия за музикално, танцово и изобразително изкуство – Пловдив; д-р Мария Василева, изкуствовед; проф. д-р Орлин Дворянов, преподавател в СУ „Св. Климент Охридски“; проф. д-р Чавдар Попов, преподавател в Национална художествена академия; д-р Кирил Василев, културолог, преподавател в СУ „Св. Климент Охридски“ и Лора Атанасова, главен експерт в дирекция „Културно наследство, музеи и изобразителни изкуства”, Министерство на културата.
Авторите и кураторът на спечелилия конкурса проект ще получат сумата от 50000 лв. за неговата реализация. В сумата са включени разходи за материали и услуги по подготовката на проекта в България. Останалата част от средствата в рамките на предвидените за участието на България в Биеналето 500 000 лв. покриват брошури, покани, опаковка, транспорт, застраховка, командировъчни, технически дейности и услуги, ПР, реклама, инсталиране и деинсталиране във Венеция и др. Хонорарът на куратора се осигурява отделно от други източници.
58-ото Венецианското биенале ще се проведе от 11 май до 24 ноември 2019 г. Куратор на основната изложба е Ралф Ругоф, а избраната от него темата е „Да живееш в интересни времена”. Тази фраза, популярна като „древно китайско проклятие”, всъщност е чиста измислица, уточнява Ругов, която западните политици използват в свои речи от поне сто години. Това измислено проклятие обаче е оказало реален реторически ефект във важни публични обмени. Веднъж заподозрян, но богат на смисъл, подобен несигурен артефакт предполага потенциални линии на изследване, които си заслужава да последваме днес, особено когато „интересните времена”, за които става дума, са отново с нас. Затова и 58-ата международна арт изложба на Венецианското биенале ще бъде наречена на едно фалшиво проклятие.
Помещенията за националното участие на България са разположени на третия етаж в Палацо Джустиниан Лолин (Palazzo Giustinian Lolin). Сградата се намира на Канал Гранде (Canal Grande), в непосредствена близост до моста dell’Accademia.
Българският комисар на събитието е и.д. директорът на Националната галерия Ярослава Бубнова.
К