Десет букви от кирилицата гостуваха в Матера като част от проекта За буквите между Пловдив и Матера. Негова цел е осъществяването на културен мост между двете европейски столици на културата през 2019 г. – Пловдив и Матера, чрез кирилицата (популяризиране делото на първият български издател и печатар Яков Крайков и въвличане на местни жители и гости за участие във фотосесии с букви). Проектът се реализира от фотографката Галя Йотова, куратор Светла Петкова, с участието на скулптора Сава Стоименов, автор на буквите в голям размер по модела на шрифта, използван в книгите на Крайков.
В основата на проекта стои слабо познатата (дори за повечето българи) история за делото на Яков Крайков, работил и създал 4 книги на кирилица през далечната епоха на XVI век – епоха на конфликти в Западна Европа и възход на Османската империя на Изток, и то не къде да е, а точно във Венеция – книжовният център на Европа. По време на този бурен период Яков Крайков, роден близо до днешния град Кюстендил, през 1564 г. става собственик на една от най-големите печатници във Венеция. Първата му отпечатана книга е „Часословец” през 1566 г. – една от най-богато илюстрованите с гравюри печатни книги с кирилски шрифт. В нея има общо 33 гравюри, като някои се смятат за дело на самия Крайков. „Часословец” служи за модел на Балканите, в Русия и в Украйна до XIX век, а гравюрите от „Часословец” се използват като пример и за ерминии (техническо описание в иконографията) на зографите от Троянската и Самоковската школа. Смята се, че век по-късно части от нея се използват като модел и за „Абагар“, първата печатна книга на новобългарски език, издадена от Филип Станиславов в Рим през 1651 г. Друга книга на Крайков – сборникът „Различни потреби” (или „Книга за пътника“) – е сред най-редките и уникални като съдържание запазени славянски палеотипи в света (до днес са достигнали само 4 екземпляра).
В продължение на седмица (10-16 май) буквите от книгите на Яков Крайков обикаляха града Матера и региона Базиликата, съпътствани от разказ за историята на кирилицата и писмеността в България, както се оказва почти напълно непознати по тези места. Множество хора – местни жители, но и такива от Португалия, Русия, Бразилия, Румъния, Франция, България, Австрия и др. се включиха на организиран и случаен принцип в този първи, интерактивен етап на проекта. През седмицата, в която в България на 24 май се отбелязва Денят на българската просвета и култура и на славянската писменост, 21 букви гостуват и в Пловдив, където проектът също привлича интерес.
Представянето на проекта в Матера започна на 11 май, денят на св. св. Кирил и Методий, с уъркшоп по типография, организиран от Франческо Калдарола (Фондация „Матера 2019“, Open Design School). Темата за кирилицата се оказа ключова, за да бъде въведена българската култура на територията на Матера и да се осъществи обмен с Пловдив. С подкрепата на Фондация „Пловдив 2019“ и Българския културен институт в Рим в Матера гостува българският графичен дизайнер и калиграф Мирослав Живков, който, заедно с Луиза Лапачана, беше въвлечен да покаже основни типографски и калиграфски техники за създаването на пощенски картички – послание към Пловдив, под мотото „Matera & Plovdiv #Together for an #Open future“. Уъркшопът започна с презентация на Галя Йотова, която разказа за темата на проекта „За буквите между Пловдив и Матера“, за историята на кирилицата и нейната употреба. След това продължи с практическа част на три маси – Галя импровизира отпечатване на страници от книгите на Крайков, като всеки участник получи копие с изписано върху него името си на кирилица и подпечатано със специалния печат Матера – Пловдив 2019. (Матриците и печатът са изработени от Сава Стоименов.) На другите две маси участниците учеха български букви и думи, които вплитаха в графични композиции.
Всеки ден в пространството на инфопойнта на един от централните площади „Сан Франческо“ се провеждаше „Отворено студио“, през което за снимка с буква преминаха множество хора. Буквите гостуваха и в знаковото пространство на печатницата „Grafica di Via Sette dolori“, създадено през 1976 г., както и в галерия „Arte visive“, съществуваща от 1964 г. Пътуването и разказът на буквите премина и през планинското градче Пиетрапертоза, където местни хора, занаятчии и дори цял духов оркестър научиха за кирилските букви и се снимаха с тях. Безценна беше подкрепата и участието на група доброволци, организирани от българката Нора Тодорова.
През есента (септември-октомври 2019) събраният и обработен материал ще бъде представен в изложби в Пловдив и Матера, както и във фото-книга, включваща изображения и текстове от изследователи и популяризатори на делото на Яков Крайков, като проф. Аксиния Джурова, проф. Мариана Цибранска-Костова и писателката Силвия Томова.
Проектът „За буквите между Пловдив и Матера“ се финансира по отворена покана „Малки проекти: Събития и общностно участие” на Фондация „Пловдив 2019“ и се осъществява в сътрудничество с Фондация „Матера 2019“ (Open Design School).