Сурогатното майчинство е важна актуална тема не само у нас, а и в глобален мащаб. Интересна е нейната амбивалентност – от една страна, е сделка, т. е. бизнес, от друга – начин бездетни двойки да станат родители, т.е. хуманен жест. Въпреки че вече имаме „Отчуждение“ (2013) на Милко Лазаров, пълнометражният дебют на Надежда Косева „Ирина” предлага друг, интимен ракурс върху темата – облагородяването и опрощаването. Когато четох проекта през 2014 г., той се казваше „Сделка”. Беше неимоверно черен. И въпреки че „Ирина” започва твърде угнетително, въздейства като просветление. Представя безкомпромисно аспектите на българското живеене и отчаяние в духа на т. нар. „нов социален реализъм”. И постига универсално внушение. Решен в ключа на документалното наблюдение, „Ирина” продължава търсенията на Надежда Косева от късометражното кино в посока на сливане между документалност и фикция – устойчива тенденция в световното кино, често срещана и в нашето. Интересно е изобразителното решение на филма – и реалистично, и метафорично; и мрачно, и цветисто (оператор е Кирил Проданов, художници са Ивелина Минева и Виктор Андреев). Музиката на Петър Дундаков е деликатна и сугестивна. Но най-поразителното във филма е присъствието на екранната дебютантка Мартина Апостолова в ролята на Ирина. Тя изважда цялата амплитуда в поведението и преживяванията на героинята си – от грубост до нежност. Както ми сподели Надежда Косева в разговор, Мартина притежава таланта, силата и борбеността на актриса. Тя прие истината, че камерата е безпощадна към всяка престореност и преднамереност, и успя да заживее Ирина. Повярва ми, надмогна суетата си и забрави за себе си. Точни са и другите изпълнители, особено интересна е темпераментната Касиел Ноа Ашер в ролята на сестрата.
На „Ирина” му тръгна още на миналогодишната „Златна роза” с наградите за дебют и женска роля на Мартина Апостолова, а след това последваха и множество международни отличия. Филмът е по екраните в страната от 25 октомври. Вижте го. Ще научите повече за себе си.
А Надежда Косева вече работи по следващия си филм „Божек” по сценарий на Боян Папазов.