Една пловдивска седмица

Е

В седмицата 14 – 20 октомври в Пловдив, културната столица на Европа за 2019 г., се отпразнува 140-годишнината на Народната библиотека „Иван Вазов”. Тя е открита само месец след столичната „Кирил и Методий” и е второто по значимост книгохранилище на България. Открити бяха няколко изложби, сред които са и особено харесаните от пловдивчани нови експозиции на Валери Ценов в галерия „Аспект” и на Милена Мишева в галерия „Дяков”. Премиерно някои видяха подкрепения от „Пловдив 2019” нов български филм „Завръщане”, заснет в града на тепетата. Приключи фестивалът „One dance week” с необикновения зрителски интерес към австралийската компания GRAVITY&OTHER MYTHS/ „Гравитация и други митове” и техния спектакъл „Обикновено пространство”. По същество, седемте акробати, основали компанията през 2009 г. в Аделаида, осъществяват без никакво обезопасяване изключително сложни упражнения между земята и небето. При това с лекота, пълно доверие, невиждано партньорство и закачка един към друг и към публиката, изпълнила залата и сцената на Дома на културата „Борис Христов”. В края на седмицата бяха открити Международните фотографски срещи, които са културно събитие с над 30-годишна история. Фестивалът се организира от фондация „Пловдивско фотографско средище” и община Пловдив, куратор традиционно е доц. Никола Лаутлиев. Изследва се Портрета в неговите многобройни прочити и изразни форми – документ, репортаж, постановъчен, всичко под надслова „Visages – Images”. Автори на изложбите са Ванеса Уиншип, Райна Власковска, Йоана Сакелараки, Соня Станкова, Томас Вегстрьом, Адам Панчук, Сергей Чиликов, Егон Х, Владимир Василев.

В продължение на 4 дни на сцената на Драматичния театър се показа общодостъпно, срещу покани, „100 процента Пловдив”, спектакъл от програмата на Общинска фондация „Пловдив 2019”, който e между документ и фикция с участието на 100 пловдивчани. Едно представление, тип социологическо проучване на живо, статистически въпросник с приблизителна достоверност на отговорите и получените данни, в същото време живо и динамично, понякога забавно и искрено, в други случаи – не недотам. 100 души на сцената, сменящи се в различни пропорции вследствие на отговорите от анкетата, които все пак не са представителна извадка.

Участниците са хора с различни професии, събирани по верижен принцип – тръгва се от статистик, който назовава следващия – колега или член на семейството, в случая втори статистик, макар и доста по-известен като автор на издания за Пловдив. Той пък от своя страна предлага като следващ участник съпругата си, някои идват с децата си, които бяха на възраст от една до 14 години. Антон Карагьозов – лидер на ромска фондация, доведе съпругата си, следваха турци, арменци, евреи – всъщност, известната пианистка Райна Петрова се превъплъти с чувство за хумор и артистизъм в еврейка, когато се наложи многоетничността на Пловдив да се илюстрира и подкрепи и с танци. И така, до 100 души. Публично известни са проф. Мария Шнитер, имаше ексдепутат от ВНС, още – главен библиотекар, популярен фотограф, хора от техническия състав на театъра, преподавателка по музика, млад пианист с европейски награди, семейство пловдивчани кореняци, галерист и т.н.

Моделът е пробван и отработен от театър „Римини Протокол”, който изследва реалния живот и създава представления на границата между изкуството и социалното изследване, новинарската хроника и фикцията. Най-напред през 2008 г. излиза „100% Берлин”, общо за 11 години са създадени такива представления в 38 градове в Европа, Азия, Австралия, двете Америки. В Пловдив бяха тримата създатели и постановчици Даниел Ветцел, Щефан Кеги, Хелгард Хауг, режисьорката Неда Соколовска от Студио за документален театър „Vox populi” им посредничеше и помагаше с избора на участници на наша територия. Този спектакъл може да се случи навсякъде, но това не означава, че той ще ни придаде напълно спецификите на града и мястото.Темите са общоевропейски – отношение към политиката, религията, секса, болестите, междуетнически и други… Отношението към Пловдив е очевидно от началните статистически данни – най-дългата главна улица в Европа, още един-два повода за обща гордост… Но не достига истински личното отношение към града – кое е любимото ми място в Пловдив, където се чувствам най-добре, кога разбрах, че градът ни е уникален, какво харесвам и какво не харесвам в живота тук, някоя лична история… Всъщност, една от малкото лични истории, които се запомнят, е на семейството, решило да не прекъсва бременността на съпругата, въпреки че плодът е белязан със Синдрома на Даун. Самото момиченце, около 5-годишно, беше очарователно и неговото присъствие на авансцената приковаваше вниманието. Тоест, твърде малко бяха личните истории. Само една пловдивчанка защити избора си на партия и с това аргументира защо вярва на парламентаристите. При по-щекотливи въпроси около съдимост, кражби, секс извън семейството и на нетрадиционни места заложиха на анонимността, като отговорите пресветкаха в тъмнината с малки лампички. Този принцип можеше да бъде приложен и към деликатни политически въпроси. Иначе се получи известен разнобой в отговорите. Никой не иска да се връща в социализма, дори децата и младите хора, които не са го живели, но пък на въпроса: „Кога най-добре сте живели”, положителните отговори за периода бяха няколко. Няма как да не се усмихнеш. Пропорциите бяха менливи, понякога позициите се изразяваха чрез гласуване с цветни листове, друг път чрез преместване на сцената отляво надясно и обратно. Усмивка и коментари предизвикваха натъкмяванията на участниците на сцената, преди да е изписан, зададен въпросът. Не е лесно да работиш с неактьори на сцената. Но при всички случаи, представлението беше нещо ново и любопитно. На участници и зрители това се нравеше.

За автора

Пенка Калинкова

Пенка Калинкова (1946) е журналистка и театровед. Родена е в Пловдив, завършила е руска и българска филология в СУ „Св Климент Охридски” и театрознание във ВИТИЗ „Кр. Сарафов” (днес НАТФИЗ). Работи в продължение на много години в Радио „Пловдив”, във вестниците „За и против” и „Марица”. Нейни статии са публикувани в редица издания като вестниците „24 часа Пловдив”, „Дума”, „Стандарт”, в списанията „Театър”, „Тракия”, „Везни” и други. Автор на книгите „Парчета театър, мигове живот” (2000 г.), „100+20 Драматичен театър Пловдив” (2001 г.), „Място за връщане” (2006 г.), „Съзаклятието „Пазарджишки театър” (2009 г.), „Оцеляващата. 60 години Пловдивска опера” (2013 г.), „Познатият непознат Пловдив” (2014 г.), на документални филми за големите български художници Димитър Киров и Кольо Витковски, за Пловдивския куклен театър, за Драматичен театър Пазарджик, „Античното наследство на Пловдив” (2004 г.), „Едно турне в пет действия” (2009 г.), „Истории от Тютюневия град” (2009 г.), „Палимпсестът Пловдив” (2009 г.), „Чучулигите” (2011 г.), трисерийният „Първият театър” (2011 г.), посветен на 130-годишнината на първия български професионален театър – Пловдивския. Прессекретар на Международния есенен театрален фестивал „Сцена на кръстопът” (до 2012 г.). Носител на награди за театрална критика и журналистика, награда „Пловдив” (1993 г.), Почетен знак на Пловдив (2006 г.), званието „Следовник на народните будители” (2011 г.). Член на управителния съвет на Фондация „Пловдив 2019”.

Категории