Бедата любов

Б
Франк Талис. Неизлечимият романтик. 12 истории за обсебваща любов. Превод от английски Надежда Розова. Колибри, 2018

В неудържимия поток на масовата и пара психологическа литература, която залива пазара от 90-те години насам, тази книга рискува да остане незабелязана или да попадне у хора с неподходяща нагласа. Тя не е поредното четиво, което учи как да се справяме с любовта. Бих я нарекла по-скоро малка енциклопедия на психологическите проблеми, които сполитат съвременния човек заради неговото „розово“ възпитание, натрапено със средствата и с колективните усилия на масовата култура. Както американците, така и европейците отдавна не си дават сметка, че корените на техните представи за романтична любов се намират в Близкия Изток, особено в древната арабска поезия. (Макар че е достатъчно да изгледаме няколко турски сериала, за да изгубим съмнение.) Романтичната любов, която познаваме от романи и филми, „поставя невъзможни изисквания и бързо се проваля… Романтичният възглед за живота се корени в литературата, която гледа на любовта като на зараждаща се трагедия. И като такава тя е потенциално опасен набор на идеи. Романтичната любов поне в повечето случаи е нещастно и халюцинативно изживяване. Тя обещава едно, а предлага друго.“ Това са няколко изречения от книгата „Неизлечимият романтик“. Нейният автор Франк Талис е дългогодишен психиатър и клиничен психолог с огромна практика, автор на четири психологически книги с популярен характер. Тази, която имаме преведена, е всъщност последната, публикувана през лятото на 2018 година. Тя допълва една от предходните книги, „Болни от любов“, която се занимава с отношенията между романтичната любов и психичното заболяване – тема, вълнуваща Талис в продължение на целия му творчески път. Запитан в едно интервю за английския вестник Guardian: „Какво ви привлича в любовта?“, той отговаря: „Нейната универсалност. И фактът, че повечето хора са преживели влюбване, дори само за кратко, по този начин флиртувайки с лудостта“. „Неизлечимият романтик“ не е просто книга за необичайни влюбвания и състояния на любов. Тя разказва за изключителни, но съвсем реални случаи на обсесивна любов, която поглъща живота и личността на влюбения човек, ограбвайки го от него самия. Изградена е като поредица от дванайсет случая, дванайсет истински истории от практиката на един психолог. Пациентите, които пристъпват прага на кабинета му, изглеждат съвсем нормални, съвсем обикновени хора. И наистина са били такива – до момента, в който е щракнал механизмът на обсесивно-компулсивното разстройство. Меган, скромна съпруга на счетоводител с две деца, заболява от синдрома на Клерамбо и започва неистово да преследва своя зъболекар-хирург. Административен директор на средна възраст, напълно обезпечен, с красива съпруга и четири деца, попада в плен на хиперсексуалността и банкрутира, след като посещава три хиляди проститутки. Известен като почтен човек педофил се бори с привличането, което изпитва към дъщеричката на свой приятел. Ако нещо липсва в тези дванайсет истории, това е тъкмо романтиката, нашата захаросана представа за любовта. Героите на Талис се борят със своето заболяване, някои дори съзнават маниакалността на целите, които са си поставили. Нито един от тях не спечелва битката с болестта. Талис не се бои да признае, че всъщност не е успял да помогне пациентите, които е описал; това са неговите провали. А може би тъкмо затова ги разказва. Нима лекарят е имунизиран срещу обсесията да излекува всички, които са потърсили помощ от него? Във всеки случай Талис е много добър, много умел разказвач, толкова умел, че понякога се чудех какво е повече: лекар или разказвач? В действителност той е автор на десетина романа в жанровете хорър и криминално разследване, носител на няколко награди и множество номинации от 2000 година насам. Къде е пресечната точка между психология и писателство? Знаем я, поне през последните 120 години, от Фройд. Всеки психично разстроен човек съзнава своята болест едва когато превърне хаоса на симптомите в разказ; всеки добър психолог трябва да бъде добър разказвач на истории, защото най-важното оръдие на неговия труд е наративът, в който помества, организира и тълкува психичните преживявания на своя пациент.

За автора

Милена Кирова

Проф. дфн Милена Кирова  е литературен критик и университетски преподавател. Дълги години литературен наблюдател на в. „Култура”. Сега е литературен наблюдател на К.

Категории