История, препълнена с любов

И

Из програмата на „Пловдив – столица на културата”

Мария от Буенос Айрес” е едно потапяне в магичната атмосфера на латиноамериканската чувственост и меланхолия, в дъха и полумрака, познати и обикнати от магическия и магнетичен реализъм на Фуентес, Кортасар, Борхес, Льоса… но особено Маркес и „100 години самота”. Разбира се, аржентинското танго и танго нуево на Пиацола са символни понятия. Историята на „Мария от Буенос Айрес” е едва ли не автобиографична за Пиацола.

Веселка Кунчева за пръв път поставя музикално-сценично произведение и то е неин личен избор сред предложенията, направени от директорката на Пловдивската опера доц. Нина Найденова. Дори за един поет на сцената като нея, сблъсъкът със сюрреалистичната творба на Пиацола и Ферер е изключително трудно преживяване. Но тя е оцеляла и ние наистина потъваме в една история, преизпълнена с любов, нега, мъка, отчаяние и пак любов, любов, любов. Опори на режисурата в конкретния случай са собственото й въображение, чувственост и сценичен опит, но и дългогодишната й биография със сценографката Мариета Голомехова и хореографа Явор Кунчев. В този случай се е прибавил и диригентът Константин Добройков. Основен е образът на Мария и тук Веселка Кунчева е направила изключително верен избор в лицето на Людмила Дяковска с нейната универсална сценична култура и дисциплина – тя е превъзходна певица с голям обем глас, но и танцьорка в широкия смисъл на думата. Прекрасна Людмила Дяковска! Тенорът със силен и красив глас Момчил Караиванов и куклено-театралният актьор с невероятни пластически умения Живко Джуранов са като двете лица на един и същ човек – автор и влюбен. Дали са автобиографични за композитора Пиацола и поета Ферер? Вероятно. Не твърдя, че чувах добре стиховете на Ферер, те са изписани и на видеостена.Третият много важен образ и изпълнител са бандонеонът в ръцете на Стоян Караиванов и на балетиста Калоян Куманов, който се превръща в част от инструмента. Двамата с Люси Дяковска сътворяват чудеса, танцът им заедно като неотменна част от извивките на меха на бандонеона е връх на въображението на хореографа и на виртуозността на двамата изпълнители. Друг почти триков номер в хореографията на Явор Кунчев е танцът на обувките с ножове. Дублетните форми в сценографията на Явор Кунчев и в режисурата на Веселка Кунчева подсилват значението на един или друг такт, движение, образ. В спектакъла участват танцьори от балетната трупа и хористи на операта, които произнасят текста на Ферер.

В сценографията на Мариета Голомехова е използван прийомът на „театър в театър”, на движението като на филмова лента, когато върху етажите на втората, вътрешна сценична конструкция, се появяват едни или други образи. Красиво е това безкрайно удължаване на ръцете на Мария, сякаш тя разтяга бандонеона, готова да прегърне и опрости греховете на всички, разпънали я на кръста.

В спектакъла има няколко финала – режисьорката не може да се раздели сякаш с музиката на Пиацола и историята на Мария от Буенос Айрес. Колко време ще се върти в стъпките на тангото? Едва ли много, защото тя, както разбираме, се насочва вече към Оруел и неговата „1984”. За нас остава да преживяваме и осмисляме едно необичайно и изкусително представление на Пловдивската опера – „Мария от Буенос Айрес”.

За автора

Пенка Калинкова

Пенка Калинкова (1946) е журналистка и театровед. Родена е в Пловдив, завършила е руска и българска филология в СУ „Св Климент Охридски” и театрознание във ВИТИЗ „Кр. Сарафов” (днес НАТФИЗ). Работи в продължение на много години в Радио „Пловдив”, във вестниците „За и против” и „Марица”. Нейни статии са публикувани в редица издания като вестниците „24 часа Пловдив”, „Дума”, „Стандарт”, в списанията „Театър”, „Тракия”, „Везни” и други. Автор на книгите „Парчета театър, мигове живот” (2000 г.), „100+20 Драматичен театър Пловдив” (2001 г.), „Място за връщане” (2006 г.), „Съзаклятието „Пазарджишки театър” (2009 г.), „Оцеляващата. 60 години Пловдивска опера” (2013 г.), „Познатият непознат Пловдив” (2014 г.), на документални филми за големите български художници Димитър Киров и Кольо Витковски, за Пловдивския куклен театър, за Драматичен театър Пазарджик, „Античното наследство на Пловдив” (2004 г.), „Едно турне в пет действия” (2009 г.), „Истории от Тютюневия град” (2009 г.), „Палимпсестът Пловдив” (2009 г.), „Чучулигите” (2011 г.), трисерийният „Първият театър” (2011 г.), посветен на 130-годишнината на първия български професионален театър – Пловдивския. Прессекретар на Международния есенен театрален фестивал „Сцена на кръстопът” (до 2012 г.). Носител на награди за театрална критика и журналистика, награда „Пловдив” (1993 г.), Почетен знак на Пловдив (2006 г.), званието „Следовник на народните будители” (2011 г.). Член на управителния съвет на Фондация „Пловдив 2019”.

Категории