250 неща, които един архитект трябва да знае

2

Текстът на Майкъл Соркин очевидно е повече за архитекти, отколкото за широка (дори и образована) публика. Пред преводача и редакторите стоеше въпросът дали да го снабдят с бележки, тогава той щеше да „обрасне” двойно и тройно. Възприехме другия подход: да го публикуваме с минимални бележки – те са в прави скоби – за да действа провокиращо – така, както очевидно е замислен.

К

250 неща, които един архитект трябва да знае

1. Усещането от хладния мрамор под боси крака.

2. Как се живее шест месеца в малка стая с петима непознати.

3. Как се живее със същите непознати една седмица в спасителна лодка.

4. Границите на разрушение на материалите.

5. Разстоянието, на което се чува викът в града.

6. Разстоянието, на което се чува шепотът.

7. Всичко възможно във връзка с Храма на Хатшепсут (гледайте да не я изкарате модернист – понятие, непознато по нейно време).

8. Броят на субсидираните наематели в Ню Йорк.

9. Броят им във вашия град (включително богатите).

10. Кога цъфтят азалиите.

11. Изолационните свойства на стъклото.

12. Историята на неговото производство и използване.

13. И на неговото значение.

14. Как се зида с тухли.

15. Какво има предвид Виктор Юго с „Това ще убие онова“.

16. Скоростта, с която се покачва нивото на Световния океан.

17. Какво е БИМ.

18. Как се отпушва рапидограф.

19. Коефициент на Джини.

20. Удобното съотношение между височината и ширината на стъпалото [на стълбата] за едно шестгодишно дете.

21. Същото за една инвалидна количка.

22. Енергията, вложена в алуминия.

23. Как се заобикаля ъгъл.

24. Как се проектира ъгъл.

25. Как се седи в ъгъла.

26. Как Антонио Гауди е направил модела на „Ла Саграда Фамилия“ и как е изчислил конструкцията й.

27. Пропорциите на Вила Ротонда.

28. Колко вредни вещества отделя предвиденият в проекта ви килим.

29. Важащите и днес раздели от Законника на Хамурапи.

30. Миграционните схеми на пойните птици и други сезонни пътешественици.

31. Как се строи с кал.

32. Посоката на преобладаващите ветрове.

33. Хидрологията е съдба.

34. Джейн Джейкъбс издълбоко.

35. Нещо във връзка с Фън Шуй.

36. Нещо във връзка с Вашту Шилпа.

37. Елементарната ергономия.

38. Дискът на цветовете.

39. Какво иска клиентът.

40. Какво клиентът мисли, че иска.

41. От какво се нуждае клиентът.

42. Какво клиентът може да понесе.

43. Какво планетата може да понесе.

44. Теоретичните основи на модерността и много неща за нейните разклонения и отцепници.

45. Какво е значението на постфордизма в сградостроителството.

46. Чужд език.

47. Какво иска тухлата всъщност1.

48. Разликата между Уинчестърската катедрала и навес за велосипеди.

49. Къде сбъркахме във Фатехпур Сикри.

50. Къде сбъркахме в Прюит Айгоу.

51. Къде сбъркахме в моста Такома.

52. Къде са камерите за видеонаблюдение.

53. Защо всъщност Мис е напуснал Германия.

54. Как е живяло населението на Чаталхьоюк.

55. Какви са конструктивните качества на [вулканичния] туф.

56. Как да бъдат изчислени размерите на бриз-солеите.

57. Цената на киловат енергия, произведена от фотоволтаици.

58. Витрувий.

59. Валтер Бенямин.

60. Маршал Бърман.

61. Тайната на успеха на Робърт Моузес.

62. Как е построен куполът на Дуомото във Флоренция.

63. Взаимните влияния между китайските и японските сгради.

64. Циклите [на подновяване] на храма Исе.

65. Ентазисът.

66. Историята на Совето.

67. Какво е да вървиш надолу по [булевард] „Ла Рамбла“?

68. А нагоре?

69. Точното отношение на джина в мартинито.

70. Диаграмите за срязване и огъване.

71. Шекспир и т.н.

72. Как лети гарванът.

73. Разликата между гето и махала.

74. Как са построени пирамидите?

75. Защо?

76. Удоволствията на предградията.

77. Ужасите им.

78. Качеството на светлината, преминаваща през лед.

79. Безсмислеността на границите.

80. Причините за тяхното упорство.

81. Творческата способност на контактните екозони.

82. Необходимостта от ненормалности.

83. Без злополуки не може.

84. Можеш да започнеш да проектираш навсякъде.

85. Мирисът на бетон след дъжд.

86. Наклонът на слънчевия лъч на равноденствие.

87. Как се кара велосипед.

88. Дълбочината на водоносния хоризонт под теб.

89. Наклонът на рампа за инвалиди.

90. Надницата на строителните работници.

91. Как се прави перспектива на ръка.

92. Строежът на изречението.

93. Удоволствието от един „шприц“ по залез слънце на маса край Канале Гранде.

94. Възбудата от ездата.

95. Откъде идват материалите.

96. Как да се изгубиш.

97. Как, видени от космоса, изглеждат нощните светлини на Земята.

98. Кои междучовешки различия са защитими на практика.

99. Творчеството е търпеливо търсене.

100. Спорът между Ото Вагнер и Камило Зите.

101. Причините за раздялата между архитектурата и инженерията.

102. Какво е утопия.

103. Обществената и формална организация на селата на догоните.

104. Брутализмът, бауелизмът2 и барокът.

105. Как да се отклоним от правия път.

106. Безопасността в дърводелска работилница.

107. Много неща във връзка с готическото.

108. Архитектурното влияние на колониализма върху градовете на Северна Африка.

109. Известно отвращение от империализма.

110. Историята на Пекин.

111. Холандската битова архитектура на XVII век.

112. „Политиката“ на Аристотел.

113. Неговата „Поетика“.

114. Принципите на „плет и кал“ конструкциите.

115. Произходът на конструкцията „балонна рамка“.

116. Колко бързо се патинира медта.

117. Концентрацията на прахови частици във въздуха на Тиендзин.

118. Способността на белия бор да усвоява въглерод.

119. Къде още може да бъде поглъщан.

120. Противопожарните наредби.

121. Антиземетръсните наредби.

122. Наредбите за опазване на общественото здраве.

123. Кои са романтиците в изкуствата и философията.

124. Как да слушаме внимателно.

125. Че е опасно да работим по един единствен начин. Безизходицата, в която попадаме, без да усетим, се преодолява чрез смяна на представите.

126. Изящният труп.

127. „Камък, ножица, хартия“.

128. Доброто бордо.

129. Добрата бира.

130. Как да излезеш от лабиринт.

131.QWERTY [подредбата на английската латиница върху клавиатурата].

132. Страхът.

133. Да се ориентираш в Прага, Фес, Шанхай, Йоханесбург, Киото, Рио, Мехико, Бенарес, Банкок, Ленинград, Исфахан.

134. Правилният начин на поведение спрямо стажантите.

135. При всяко положение Maya, Revit, Catia [компютърни програми за изображения].

136. Историята на големите машини, включително летящите.

137. Как се изчислява въглеродният отпечатък.

138. Три добри места за хапване на пешеходно разстояние.

139. Цената на човешкия живот.

140. Кой плаща.

141. Кому е изгодно.

142. Ефектът на Вентури.

143. Как хората пикаят.

144. Какво да откажем да направим, дори и да е за пари.

145. Дребният шрифт в договора.

146. Понятие за корабната архитектура.

147. Представата за много далече.

148. Представата за много близо.

149. Погребалните практики на широк кръг култури.

150. Гъстотата [на населението], необходима, за да се издържа една аптека.

151. Гъстотата [на населението], необходима, за да се издържа метрото.

152. Ефектът от съобразяването на проекта на града с разстоянието от производителя до крайния потребител на пресни продукти.

153. Луис Мъмфорд и Патрик Гедес.

154. Кейпъбилити Браун, Андре Льонотр, Фредерик Лоу Олмстед, Мушо Содзеки, Джи Ченг и Роберто Бурле Маркс.

155. Конструктивизмът отвсякъде.

156. Синан.

157. Аварийни жилища, планирани след посещения и разговори с незаконно настаняващи се.

158. Историята и техниките на изобразяване на архитектурата в разните култури.

159. Някои други артистични средства.

160. Малко физика и химия.

161. Геодезия.

162. И всичко от геодезията отвъд землемерството.

163. Геоморфология.

164. География

165. Законът на Андите [за водите].

166. Кападокия от първа ръка.

167. Значението на Амазонка.

168. Как да закърпим течове.

169. Какво те прави щастлив.

170. Компонентите на удобната за сън среда.

171. Гледката от Акропола.

172. Пътят до Санта Фе.

173. Седемте чудеса на Античността.

174. Къде да се храним в Бруклин.

175. Половината можене на лондонския таксиджия.

176. Планът на Ноли [за Рим, XVIII век].

177. Планът на Серда [за Барселона, XIX век).

178. Планът на Осман [за Париж, XIX век).

179. Анализ на свлачищата.

180. Проявяването на филм и Photoshop.

181. Пукването на зората след запой.

182. Стилове в генеалогията и таксономията.

183. Бети Фридан.

184. Ги Дебор.

185. Ant Farm [американска авангардна архитектурна група от 60-те].

186. Архиграм.

187. Клуб Мед.

188. Здрачът над Дхарамсала.

189. Стереометрия.

190. Съпротивление на материалите (дори само интуитивно).

191. Заливът Ха Лонг.

192. Какво беше постигнато в Меделин.

193. В Рио.

194. В Калкута.

195. В Куритиба.

196. В Мумбай.

197. Кой действа там? (Длъжен ли си да осигуриш пространство там за всички, които искат да го използват?)

198. Защо мислиш, че от архитектурата изобщо има полза.

199. Амортизационният цикъл.

200. Какво ръждясва.

201. Добри техники за направа на макети от дърво и картон.

202. Как се свири на музикален инструмент.

203. Как духат ветровете.

204. Акустичните свойства на дърветата и храстите.

205. Как да предпазим къщата от наводнение.

206. Връзката между супрематистите и Заха [Хадид].

207. Между Оскар Нимайер и Заха.

208. Къде се пада север (или юг).

209. Как да упътим някого ефикасно и любезно.

210. Stadtluft macht frei. „Градският въздух ви прави свободни“ [немска средновековна поговорка].

211. Sous les pavés la plage. „Плажът е под паветата” [лозунг на френските студенти от 1968 г. ].

212. Плаж върху паважа.

213. Бактериалната теория за произхода на болестите.

214. Значението на витамин D.

215. Колко близко е „твърде близко“.

216. Какъв е капацитетът на бактериалната теория.

217. Газенето на фериботите.

218. Безопасност и правила на поведение при колоезденето.

219. Разликата между габиони и „рип-рап“ (укрепване на брегове и диги с големи каменни или бетонни неправилни блокове или късове).

220. Акустичните възможности на Boston Symphony Hall.

221. Как да отворим прозореца.

222. Диаметърът на Земята.

223. Количеството вода за един душ.

224. Разстоянието, на което различавате лица.

225. Как и кога да подкупваме чиновниците (за всеобщо благо).

226. Обработки на видимия бетон.

227. Тухлени превръзки.

228. Жилищният въпрос от Фридрих Енгелс.

229. Калейдоскопичното очарование на гръцките островни градчета.

230. Енергийните възможности на вятъра.

231. Охладителните възможности на вятъра, включително използването на коминния ефект.

232. Пестум.

233. Строителство с бали слама.

234. Рейчъл Кързън.

235. Фройд.

236. Съвършенството на Михел де Клерк.

237. На Алвар Аалто.

238. На Лина Бо Барди.

239. Нефармакологичните елементи на добрия клуб.

240. Национален парк Меса Верде.

241. Чичен Ица.

242. Вашите съседи.

243. Размерите и правилната ориентация на спортните игрища.

244. Възстановителната способност на влажните зони.

245. Способността на влажните зони да смекчават силата на приливните вълни.

246. Как да направим един наистина елегантен разрез.

247. Дълбините на желанието.

248. Върховете на лудостта.

249. Отливът.

250. Златното сечение и други пропорции.

Майкъл Соркин

Превод от английски Павел Попов

1[Луис Кан: „Питаш тухлата: какво искаш, тухло? Тухлата ти отговаря: искам арка!”

2 Стилово подразделение на късния модернизъм след Втората световна война, при който комуникациите и инсталациите на сградите са умишлено изявени на фасада като своеобразен естетически жест. Често върви ръка за ръка с хай-тека. Една от най-добре известните сгради в този стил е Центърът Помпиду в Париж.

За автора

Категории