За кого е рекламата по телевизиите?

З

В момента има бум на турските сериали, но никой не го забелязва. Никой не казва и че бумът на български филми спихна. След балона, който наду ТВ7 с обещаните, но недоснимани филми, и „Под прикритие“ с дълго неизплатените хонорари за актьорите, в момента снима само фирмата на Евтим Милошев. По „Нова тв“ успяха да задържат сериала „Откраднат живот“, чийто седми сезон върви в момента.

„Откраднат живот“ е по-скоро семеен сериал, въпреки че се рекламира като „медицински“. И ако се правеше като семеен сериал, щеше да има повече смисъл. Актьорите са принудени да рецитират фрази, които трябва да държат сериала на върха на актуалността – анестезиоложка обяснява на гинеколожка какво са детеродните органи за идентичността на една жена. По време на операция, разбира се, кога по друго време да си говорят двете лекарки за идентичност. Д-р Радославова (Милена Живкова) и издигащият в култ науката д-р Табаков (Иван Юруков) са като на урок по сричкуване, особено когато трябва да кажат дума, чийто произход е от латинския. Кому е нужно да рецитират на пациента диагнози, които не могат да произнесат? На места сякаш гледаме актьори, чиито гласове познаваме от озвучените безброй чужди сериали, а сега най-сетне имаме шанса да ги видим в близък план. Точно тоя близък план е проблемът на сериала. Голяма част от актьорите нямат емоция, която да задържат в близкия план. Ни любовта им е любов, ни гневът им е гняв. Най-много Владимир Карамазов да маркира някой удар в боксова круша в лекарския фитнес.

На сериала му липсват добър оператор и сценарист по диалозите. Монолозите са толкова накъдрени, че чак звучат като диагноза. Причината за това е, че има сюжет, но няма действия, чрез които да се преподрежда този сюжет. Всичко е еднолинейно. Едни хора седят и си лафят за живота и любовта, докато правят операция. А най-неправдоподобната част са операциите. Правдоподобността умира, когато са показвани лицата на пациентите, докато им се пробиват главите или им се оперира далакът. Няма актьор, който да може да изиграе подобно състояние.

Малко е сбъркана и представата за кого играят актьорите. Най-масовата част от аудиторията, която никой не харесва, се състои от жените над 55 години. Тази група разполага със свободни пари, които се чуди къде да скрие, защото никой не й предлага какво да купи. Няма банкови продукти за тази аудитория – банките нямат какво да й продадат, защото дори тази пренебрегвана и омаловажавана аудитория знае, че депозитите са с по-високи такси за обслужване от лихвения процент. Тая категория жени не пие разтворимото кафе, рекламирано в чашите на изнервените лекари в болницата на „Откраднат живот“, а може да си позволи по-качествено кафе. Може да пие и портокалов сок, но представата за „възрастните жени“ е, че са бедни, некрасиви и нямащи нужда от портокалов сок. Камо ли пък да им продадат книга или билет за концерт. Да сте видели реклама на жена над 55 години, която пие портокалов сок?! Че това си е разхищение на материала!

Според рекламодателите и правещите реклама – на тази таргет група й се полага да пие само хапчета за високо кръвно налягане. Тия хапчета нямат страничен ефект, който да пречи на жената да пазарува. Какво искат да пазаруват жените на 55+ е въпрос, над който никой не смята, че си струва да помисли? За тях рекламите между епизодите в сериала предлагат: крем против разширени вени, такса защита на смартфон и диалекта на Веселин Марешки. Има и реклама на илач срещу безсъние, високо кръвно и за тренировка на баскетбол в едно (цялата тая мултифункционалност го прави много съмнителен, но рекламистите си знаят). В рекламата за Марешки пък той играе депутата Марешки – с костюм с излишно дълги ръкави, среща се с аптекарките в депутатските си аптеки и казва, че свалил цената на бензина в депутатските си бензиностанции. Марешки знае какво искат жените над 55 – евтини лекарства и евтин бензин. И на него много му се иска да е избран с гласовете на младите хора, които харесват луксозните му коли в личния гараж от додепутатския период, но разчита на тия, които харесват евтините лекарства и евтиния бензин за старите голфове. Само едно нещо не е доизкусурено в тая борческа реклама: Марешки размахва неубедително пръстче, като казва, че спрял „тях, грабителите“. Понеже със същото това пръстче гласува в подкрепа на „тях, грабителите“ в парламента. Наистина няма значение какво стои зад това многозначително „тях“. Дано го разберат и жените над 55 години, макар че точно те много мразят някой да им размахва пръст. Накрая рекламата на Марешки завършва с лозунга „Ние сме родолюбците“. Толкова много в един образ! Някой се е престарал с детайлите и го е направил неправдоподобен.

За автора

Жана Попова

Доц. д-р Жана Попова е преподавател във ФЖМК на СУ и телевизионен наблюдател на К.

Категории