Зеленоокият колос

З
„Очите на Орсън Уелс“ (The Eyes of Orson Welles), 2018, Великобритания, 115 минути, документален, сценарист, режисьор и оператор Марк Казънс, продуценти: Марк Бел, Адам Доутри. Награди: Специален диплом от журито на „Златно око” от Кан, на Гилдия „Критика“ при СБФД от Master of Art. Показан на Master of Art. Следваща прожекция – 25 април в Дом на киното.

Удивителен филм – и изобретателен, и обемен, и нагъл, и пленителен.

„Очите на Орсън Уелс“ е изобретателен, защото е построен като нескончаем монолог на Марк Казънс към гиганта на киното – за компютрите, интернет, избора на Обама, на Тръмп… Твърди, че живеем „уелсовско“ време. За разлика от други филми с обилен задкадров (и вътрешнокадров) текст, този не само не дразни, а и увлича – следиш и информацията, и модулациите в гласа на Казънс. И още – за да представи визуалния свят на Уелс, той поема от негови рисунки и скици. И през тях анализира разни аспекти от творчеството му.

„Очите на Орсън Уелс“ е обемен, защото се занимава не просто с киноведски анализ или с биографията на обекта, а с жарко пристрастие изследва цялостно фигурата на може би най-мащабния и най-нещастен гений в киното – през скиците, фотоси, ранните театрални постановки („Макбет“ с чернокожи актьори в Харлем, постигнала неистов успех), радиото, „Гражданинът Кейн“, „Великолепните Амбърсънови“, „Дамата от Шанхай“, „Мистър Аркадин“, „Процесът“, „Ф като фалшификация”, незавършените проекти като „Дон Кихот”… Освен това, в кадър е и дъщеря му Беатрис, както и самият Уелс, разбира се, в епизоди от стари интервюта в чернобяло. Разделен на части, филмът се провира из детството и осиновяването, от Чикаго до Ню Йорк, през Аризона и Испания, Рита Хейуърт и Оджа Кодар…

Марк Казънс се занимава с магичните пространства в киното на Уелс, с драстичните му ракурси, с диагоналите, с лицата, с дързостта да промени финала на „Процесът“ на Кафка, с възгледите му за света, киното, кралете, със сложния му характер… И любопитно е, че на моменти авторът си позволява да свали кумира си от пиедестала. Колкото и да се знае за Уелс, изумителният поток от информация, чутовното количество архиви, събрани във филма, и тяхното осмисляне през монтажа, респектират.

„Очите на Орсън Уелс“ е нагъл, защото, от една страна, Марк Казънс се обръща към героя си на „ти“ и с „Орсън”, а от друга – използва мощен глас, подобен на неговия, да му отговори два пъти. Нечувано нахалство, но находка.

„Очите на Орсън Уелс“ е пленителен, защото в кадър е един от най-харизматичните мъже, виждани някога – огромната му осанка, бебешкото му лице, необозримият му талант, могъщият му чар, пророческото му мислене, удивителните пропорции на киното му, хедонизмът му… И, независимо от 115-те минути, филмът се гледа с радостна възбуда.

Роден на 3 май 1965 в Белфаст, Марк Казънс е филмов критик и режисьор, работил в BBC и други телевизии. Известен е с дългия си тв-филм „История на филма: Одисея“, показан на Киномания. Има два предизвикателни документални филма, заснети в Ирак и Мексико, и един независим игрален – „Стокхолм, моя любов“, показан на So Independent.

Жалко, че Марк Казънс е завършил „Очите на Орсън Уелс“, преди да гледа „Другата страна на вятъра“ – последният филм на колоса, завършен снимачно през 1975 и недовършен до смъртта му през 1985, чийто монтаж бе финансиран от Netflix и излезе в края на 2018. Той щеше да бъде още по-силен аргумент за непреходното му новаторство и за сексапила на последната му спътница Оджа Кодар – тя радикално пори пространства гола-голеничка.

Този филм ми напомни колко е ослепителна Роми Шнайдер в „Процесът“.

А личното ми откритие е, че на всичкото отгоре, Орсън Уелс е със зелени очи.

Това е любимият ми филм от досега гледаните на Master of Art. За жалост, нито кино „Люмиер”, нито „Одеон“ се напълниха от любопитни да го видят. Не го изпускайте!

За автора

Геновева Димитрова

Геновева Димитрова е филмов критик, дълги години редактор и филмов наблюдател на вестник „Култура”. Сега е член на екипа и филмов наблюдател на К.

Категории