„Напускайки Невърленд“ (Leaving Neverland), 2019, документален, 2 части по 156 минути, САЩ/Великобритания (HBO и Channel 4), сценарист, режисьор и оператор Дан Рийд, продуценти: Дан Рийд, Оуен Филипс, Нанси Ейбрахъм. Излъчен по HBO
И в отвъдното Майкъл Джексън не се отървава от гръмки скандали. „Напускайки Невърленд“ потвърждава обвиненията приживе в хомо-педофилия срещу краля на попа. Този път в кадър застават двама от неговите фаворити и впоследствие – жертви: 41-годишният австралиец Уейд Робсън, който заради звездата се мести с част от семейството си в Лос Анджелис, и 37-годишният американец Джими Сейфчък от калифорнийското градче Сими Вали. Филмът веднага ни запознава с тях. Първият е успял хореограф, вторият – IT специалист. Снимани са поотделно.
В далечната 1987 в Бризбън, Австралия, 5-годишният Уейд Робсън спечелва в местен мол конкурс за танцьори-двойници на Майкъл Джексън. Наградата е среща с мегазвездата и присъствие на негов концерт там. Детето е обсебено от Майкъл Джексън, както и майка му. Сприятеляват се с него. Стават адски близки. След две години започват неговите сексуални атаки към момченцето. И така в продължение на седем, като през цялото време Майкъл Джексън го убеждава да мълчи, защото иначе и двамата ще лежат в затвора до края на живота си.
Джими Сейфчък е на 10, когато се снима с Майкъл Джексън в известната реклама на Pepsi. Също се сприятеляват. Също и майката е обсебена от звездата. Детето също е обект на сексуални перверзии. И така – години наред.
Голяма любов цари в „Невърленд“ и къде ли не още. Страхотна щедрост демонстрира Майкъл Джексън и към двете семейства, без едното да подозира за сходната ситуация на другото. Когато избухва първият скандал с обвинението му в педофилия през 90-те, малко след като е създал през 1992 г. Heal the World Foundation за подпомагане на деца по света, и двете момчета го защитават непоколебимо. Уейд Робсън прави това и на заведеното дело през 2005 г. Най-сетне, години по-късно, той дръзва да разкрие истината в тв-интервю, което Джими е видял и също се е съгласил да проговори. И двамата са преживели по-късно психически срив, Джими като че ли не е стабилен и по време на снимките. И двамата твърдят, че са се решили на тази рискова стъпка, след като са станали бащи на момчета и са проумели, че някой може да посегне и на децата им.
Във филма участват и майките им, и сестрата и по-големият брат на Уейд. В преки интервюта или на фона на архив – семеен, телевизионен, снимков – те разказват тяхната си версия на „красивото“ минало. Провинциални, наивни идолопоклонници, майките с лека ръка пускат децата си да спят в едно легло с мъж над 30-те, пък бил той и мегазвезда. Скандални са неговите действия, отвратителни са, но и тези майки не са стока – направо са като сводници. Това е не по-малко скандално.
Междувременно Кралят има и други любимци, сред които и Маколи Кълкин. Но той и досега отрича да е имал сексуален контакт с него. Показват се бегло и браковете на Майкъл Джексън, и децата му.
Филмът е обстоятелствен, конструиран умно и пристрастен – дадена е думата само на единия „лагер“. От другия дори и най-умелият адвокат не би могъл убедително да твърди нищо, след като основният обвиняем го няма. Въпреки че е предълъг и на места тавтологичен, този филм е много важен – не само разравя стари драми и гадост от страна на Майкъл Джексън, но и изважда непренебрежими и социални, и психологически, и екзистенциални проблеми. Повдига въпроса за доверието и спекулацията с него. Както и мотивацията. И манипулацията. И адът на проумяването. И кошмарните последици.
Младите мъже в кадър изглеждат искрени, но кой знае – и двамата са имали безуспешни претенции към наследството на Майкъл Джексън, а Уейд Робсън е написал книга за своите злочестия, но не се намерил издател. И още – отхвърлен е от семейството на звездата за режисьор на представление на Cirque du Soleil, посветено на Майкъл Джексън. Дали пък участието им в този покъртителен и отблъскващ филм не е някакъв личен реванш?
„Напускайки Невърленд“ бе показан за първи път на фестивала Сънданс през февруари, а от март може да се гледа по HBO GO. Заради него семейството на Майкъл Джексън е завело иск от 100 хиляди долара срещу телевизионния канал. Каквото и да се случи, този филм задълго не те оставя спокоен.